Galleriskinner ... svæverammer ... Lærreder ...
Billedmontøren
 

Ofte stillede spørgsmål

Vidensbanken bliver løbende opdateret. Måske finder du dit svar her:

Q: "Hvordan skal jeg opbevare mine lærreder?"

A:
"I de år hvor den danske sommer har været lummervarm med høj luftfugtighed, får jeg som regel en reklamation eller to om store bomuldslærreder, der pludselig har strammet sig op af sig selv, så blindrammen er blevet skæv.

Grunden hertil er, at bomuld er et levende materiale, der strammer sig op, når det bliver fugtigt; denne egenskab kan man med fordel udnytte, hvis et bomuldslærred er blevet slapt eller har krøller i. Her kan en vandforstøver eller fugtig klud udrette mirakler.   

Men det kan være et problem, når et lærred, der er spændt op i passende styrke, pludselig strammer sig yderligere op og trækker rammen skæv.

For at forhindre dette, gælder det om (ikke kun ved lummervarme, men altid) at opbevare sine lærreder et sted med en nogenlunde konstant rumtemperatur, der ikke overstiger almindelig stuetemperatur voldsomt.

De værste steder at opbevare lærreder er: Havestuer, dårligt isolerede steder, loftrum med direkte skarpt ovenlys, lader etc. etc. Problemet her er, at temperaturen hele tiden skifter mellem kold og varm, og det er værst i sommertid.  

Til akutte tilfælde, hvor et lærred har strammet sig selv op pga. høj luftfugtighed, anbefales det, at man stiller det hen et sted hvor der er køligt og mørkt – i mange tilfælde vil det da miste noget af spændet igen."       
 

Q: "Er der nogle fingerregler, når man skal vælge ramme til sit maleri, eller er det bare smag og behag ...?"

 

A: Man er selvfølgelig altid helt frit stillet når det kommer til rammevalg, men der er visse tips der kan være nyttige at have i baghovedet:

 

Vælg sølvramme til billeder hvor de kolde farver (blå, lilla) er dominerende. En sølvprofil klæder også tit malerier med mange sorte og hvide områder.

 

Vælg guldramme til billeder med mange varme farver (gul, rød, orange), jordfarver eller grøn.

 

vælg sort ramme (eller svæveramme med sort "svæv") til billeder med meget kraftige farver - da det klæder disse med en skarp, sort kontur. Overvej også sort ramme til billeder med meget "dynamik" i strøgene, da det holder sammen på- og afgrænser billedet.

 

Vælg hvid ramme (eller svæveramme med hvidt "svæv") til billeder med svage pastelfarver eller mange store, lyse områder, da det understreger motivets lethed.

Q: "Når jeg bestiller en svæveramme, hvilket mål skal jeg da angive? Er det billedets mål eller skal jeg lægge noget til?"

 

A: "Man skal altid angive billedets eksakte mål. Man bør endda for en sikkerheds skyld måle billedet med en tommestok eller et metal-målebånd, da man ikke altid kan regne med det der står på blindrammen."

Q: "Jeg kan ikke finde ud af hvilken lærredstype jeg skal vælge ... Skal det være bomuld, hør eller polyester? Hvad er forskellen?"

 

A: "Valget af lærred kommer an på hvilke medier og teknikker du anvender. Herunder følger en beskrivelse af de forskellige lærredstyper og deres anvendelsesmuligheder.

 

Bomuld nr. 201 - Grundet til både akryl- og olie maling. Meget sugende lærred. Struktur: mellem. "Billig lærred, der er sårbar overfor slagskader og er meget påvirkelig overfor kulde/varme og fugt. BØR KUN ANVENDES TIL SMÅ STØRRELSER."

 

Bomuld/polyester nr. 223 - Grundet til både akryl- og oliemaling. Sugende lærred. Struktur: mellem. "Allround lærred der er god til prisen og som er mere hårdfør end den rene bomuld."

 

Polyester nr. 200 - Grundet til både akryl- og oliemaling. Sugende lærred. Struktur: meget fin. "God til prisen. Kan anvendes som en billig portrætlærred pga. den fine struktur."

 

Hør nr. 160 - Grundet til både akryl- og oliemaling. Mellem sugende. Struktur: mellem. "God, allround hørlærred i den billigere ende af skalaen."

 

Hør nr. 170 - Grundet til både akryl- og oliemaling. Mellem sugende. Struktur: grov. "Stærk allround hør med synlig struktur."

 

Hør nr. 166 - Grundet til både akryl- og oliemaling. Lidt sugende. Struktur: Fin. ”Meget robust hørlærred med fin struktur. Kan anvendes til portrætter eller andet detaljearbejde.”

 

Hør nr. 66 - Grundet udelukkende til oliemaling. Ikke sugende. Struktur: Fin. ”Meget robust, oliegrunderet hørlærred med fin struktur. Anvendes til portrætmaleri eller hvor der ønskes lang tørretid til ”vådt-i-vådt-arbejde”.”

 

Hør nr. 70 – Grundet udelukkende til oliemaling. Ikke sugende. Struktur: grov. ”Meget robust, oliegrunderet hørlærred med synlig struktur. Velegnet til når man arbejder med tykke lag.”

Q: "Hvordan monterer jeg galleriskinner? Er det meget svært?"

 

A: "Nej, det er ret simpelt. Se monteringvejledningen."

 

Q: ”Hvorfor skal jeg bestille et lærred, når man kan købe discount lærreder i et hvert supermarked til ingen penge?”

 

A: ”Blindrammerne, som Billedmontøren anvender, er dansk producerede og af høj kvalitet. Samtidig kan du få råd og vejledning omkring rammens opbygning – hvilken blindramme-tykkelse, hvor mange krydser etc.

Discount lærreder er okay til den der vil øve sig, men hvis man ønsker at beholde billedet i mange år eller måske sælge det, er det et dårligt sted at spare. Man bør som minimum sikre sig at rammen er ordentligt stivet af og blindrammen af en ordentlig kvalitet.”

Q: ”Hvad for en blindramme skal jeg vælge? Smal, bred eller Duo-ramme? Og hvornår skal der kryds i?”

 

A: ”Der er ikke nogen international standard for disse ting, men det kan ikke gå helt galt, hvis man følger disse fingerregler:

 

Anvend kun smal blindramme (17x42 mm) til og med 80 cm. De smalle blindrammer er lavet ud af ét stykke træ og er derfor tilbøjelige til at vride sig, hvis de er for lange.

 

Anvend bred blindramme (18x60 mm) til og med 200 cm. Den brede blindramme er stærk, fordi den er limet sammen af flere stykker træ og derfor mindsker risikoen for vridning, men den er stadig kun 18 mm i dybden, og man bør derfor overveje en Duo-ramme hvis målet overstiger 200 cm.

 

Anvend Duo-rammen (40x60 mm) på alt der overstiger 200 cm, eller hvis du ønsker den 4 cm dybe effekt på mindre billeder.

 

Det er svært at lave en fast tabel over blindrammens afstivning, men et lærred på 80x100 bør have en stiver i, et lærred på 100x100 et kryds i og et på 100x200 to krydser.

 

Generelt kan man sige at hvis en af lærredets ledder nærmer sig 200 cm, bør man have to gange afstivning på den led. Kvadratiske eller nær kvadratiske lærreder under 200 cm kan tit klare sig med et enkelt kryds og særligt aflange lærreder kan måske klare sig med en midtstiver eller to. Det er et individuelt skøn, og du kan altid få den fornødne vejledning, når du skal bestille.

Q: ”Hvad indebærer saml-selv systemet? Er det svært at gøre det selv?”

 

A: ”Nej, det er meget simpelt. Når du bestiller en saml-selv ramme, modtager du alle fire lister skåret i smig og udfræset. Der medfølger et lille montage-sæt, der indeholder alt hvad du skal bruge til at samle rammen; lim, dyvler, skruer til at montere maleriet og endda ophæng.

Q: ”Jeg har før været ude for at blindrammen på mine lærreder blev skæv. Hvad kan årsagen være? Og kan man gøre noget, når skaden er sket?”

 

A: ”Både træ og lærred er levende materialer, der bliver påvirket af fugt og kulde/varme-påvirkning. Det gælder altid om at opbevare sine lærreder hvor de helt sikkert ikke får fugt og hvor der er en nogenlunde konstant rumtemperatur. Varme (især fugtig varme) kan få træet til at vride sig eller lærredet til at stramme sig ekstra op, så blindrammen bliver trukket skæv.

Man bør også altid sikre sig at ens lærreder ikke står skævt eller læner på et hjørne, for så risikerer man at træet bliver i den form.

Endeligt kan man overveje om man har bygget sin blindramme forsvarligt op. Smalle rammer og billig bomuldslærred på store mål eller manglende afstivning kan også være årsagen til problemet.

 

Mindre skævheder kan ofte rettes ved forsigtigt at fugte blindrammen bagpå med en klud i det hjørne der ”vipper udad”, og derefter veje hjørnet ned i modsat retning af skævheden. Lærredet kan f.eks. anbringes på et bord med det problematiske hjørne stikkende ud over kanten. Sørg for at billedet ligger godt fast på bordet og anbring noget af passende vægt på hjørnet der stikker ud.

 

Med mindre skævheder kan det af og til også være nok at indramme billedet i en kraftig profil.

 

Ved store skævheder – hvor billedet vipper mere end fem centimeter ud – vil det være nødvendigt at få afmonteret lærredet og få det spændt op på en ny blindramme.

Q: "Kan jeg spare noget ved at grundere mit lærred selv eller ved f.eks. at spænde lærred op på nogle billige trælister?"

 

A: "Hvis man vælger at grundere sit lærred selv, skal det være fordi man har særlige ønsker til mætningen af lærredet, tykkelsen af grunderingen etc. Processen er tidskrævende og udover det ugrunderede lærred skal der indkøbes benlim og gesso. Der er måske en mindre besparelse i kroner og ører, men hvis man er af den opfattelse, at tid også er penge, har man ikke sparet noget.

 

med mindre du har helt særlige evner som snedker, er det stærkt utilrådeligt at spænde lærred op på noget andet end en autoriseret blindramme. En blindramme bør være lavet af en god solid trætyper og på større mål limtræ. Der bør også altid være huller til kiler, så man kan stramme lærredet yderligere op, hvis det bliver slapt.

BilledMontøren - Løjtegårdsvej 39 - 2770 Kastrup - Tlf: 22 26 61 68 - E-mail: Billedmontoren@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net